Seo-tips en Seo-training
”super-effectief’
Seo – search engine optimization
Wat is SEO? Deze afkorting staat voor search engine optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Daarmee bedoel ik: je website of pagina vindbaar maken voor de zoekmachines. Je wilt ervoor zorgen dat – wanneer iemand een zoekopdracht intypt in Google – jouw website zoveel mogelijk bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Om dit te bereiken moet je website voldoen aan een aantal technische en inhoudelijke eisen. Hieronder enkele Seo-tips.
Zoekmachine optimalisatie: Seo-tips
Ga je met zoekmachine optimalisatie – SEO – aan de slag, dan zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Je website moet bijvoorbeeld technisch goed in elkaar zitten, gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk zijn. De spider komt hiervoor regelmatig langs. Spider heet ook wel webcrawler, dat is een bot die het wereldwijde web op een methodische en geautomatiseerde manier doorbladert. De spider gaat vervolgens je pagina’s indexeren.
Indexeren van je webpagina
Het indexeren van pagina’s houdt in dat je pagina’s getoond worden in de zoekresultaten. Als je pagina’s niet goed geïndexeerd zijn, worden ze ook niet getoond in de zoekresultaten. Overigens zorgt jei-communicatie er in de meeste gevallen voor dat de pagina’s worden aangemeld bij Google, zodat de pagina’s ook feitelijk worden geïndexeerd. In de praktijk zie je dat veel websitebouwers het aanmelden niet doen, onder het mom van: “als de website maar staat”. En dat is een gemiste kans! Een van mijn belangrijke Seo-tips is: Vraag aan je webbouwer om je website aan te melden bij Google. Op het internet zien – na aanmelding bij Google – de geïndexeerde pagina’s van jei-communicatie er zo uit:
Seo-tip: onderlinge links maken
Verder is het belangrijk dat je pagina’s onderling naar elkaar linken, zodat de Google spider goed kan navigeren tussen je verschillende pagina’s en overal een bezoekje brengt. De navigatie (de structuur van de website) moet voor de spider goed zijn én voor je bezoekers. Zorg ervoor dat je bezoeker niet verdwaalt op je website. Google hecht veel waarde aan een bezoekersvriendelijke website.
Seo-tips: Zoekwoordenonderzoek, Ad-Words en Yoast
Een andere zeer belangrijke stap is het plaatsen van teksten die gericht zijn op de specifieke zoekwoorden. Je begint je SEO-proces met het maken van een zoekwoordonderzoek. Je verzamelt zoekopdrachten en zoekwoorden/zoektermen die met jouw product of jouw dienst te maken hebben en onderzoekt op welke termen de bezoeker het meest zoekt. In het geval van jei zijn de zoektermen: website laten maken, website bouwen, ontwikkelen ontwerp van een website.
Het analyseren van de zoekwoorden doe je bijvoorbeeld met het programma Google AdWords (Google keyword tool). Voor de meest belangrijke zoektermen – bijvoorbeeld producten/diensten die je aanbiedt – schrijf je teksten. Aan de teksten voor de pagina stelt Google een aantal eisen. Zo hecht Google de meeste waarde aan teksten die tussen de 300 en 500 woorden lang zijn, zodat Google goed kan zien waar de teksten over gaan en deze ook inhoudelijk kan beoordelen. Ook zet je de belangrijkste zoekwoorden (in volgorde van belangrijkheid) in je tekst en vooral in de meta description en title tag. Dit doe je met de plugin van Yoast. Bij alle websites van jei, staat de Yoast-plugin al op de website, maar hij is ook gratis toe te voegen.
Meer zoekmachine-optimalisatie-tips
Vroeger dachten websitemakers en tekstschrijvers dat de teksten – om maar goed te scoren – vol moesten staan met één en hetzelfde zoekwoord. Het werd al snel duidelijk dat de tekst daar minder goed leesbaar van wordt. Ook heeft Google aangegeven dat dit niet langer de voorkeur heeft. Het is op dit moment belangrijker om je zoekwoorden op de juiste plek te zetten, bijvoorbeeld in de titels. De zoekwoorden in de tekst moeten lekker leesbaar zijn. Je maakt daarbij gebruik van synoniemen. Het gaat er om dat de bezoeker en de spiders begrijpen waar een pagina over gaat. Tekst moet leuk zijn om te lezen. In termen van marketing: de gebruikerservaring (users experience) van je bezoeker staat voorop.
Vindbaarheid is belangrijk
SEO is voor elke eigenaar van een website belangrijk en een uitgebreid onderdeel van de online marketing. Als je je website goed optimaliseert, zorg je ervoor dat je hoger komt te staan in de zoekresultaten, bereik je dat bezoekers eerder op je website komen en waarschijnlijk ook vaker bij je terugkomen voor jouw product of dienst.
Jei-communicatie kan je in een training helpen met het optimaliseren van een pagina. Dat gebeurt in een training van een ochtend. Samen met jou zorg ik ervoor dat we 1 pagina van je website gaan optimaliseren. Verder krijg je Seo-tips en een naslagwerk. Kosten van de training 1 op 1: € 230,-
Zoekmachine-optimalisatie is belangrijk voor je website, maar ook andere zaken zijn belangrijk voor je website, denk daarbij aan het design of de snelheid van je website en de updates van WordPress en plugins. Kijk daarvoor ook eens op de pagina website laten maken in Groningen.
website zelf maken
- € 375,-
- WordPress-installatie
- incl. premium thema
- incl. templates
- naslagwerk
- 2,5 uur
vervolg website zelf maken
- € 180,-
- -
- -
- -
- 2,5 uur
training 1 op 1
- € 230,-
- -
- -
- naslagwerk
- 2,5 uur
training 3 personen*)
- € 110,- per persoon
- -
- *) gaat door bij 3 personen
- naslagwerk
- 2,5 uur
Wat zeggen klanten?
De website is nu weer veilig en up-to-date en in de ochtendtraining heb ik veel geleerd. Trefwoorden: snelle en goede service, advies op maat, goede tips over vormgeving, zorgvuldig, sympathiek en goede nazorg. jei communicatie denkt met je mee en doet wat ze belooft!
Hiltje is een goed verstaander. Ze heeft mijn wensen goed begrepen en vertaald. Met haar eigenwijsheid, deskundigheid en werkdrift heeft ze me een richting op getrokken waar ik nog niet helemaal was, maar wel wilde zijn. Dat is knap. Tijdens het ontwerp- en maakproces hebben we steeds op een plezierige wijze overlegd waardoor het resultaat echt voelt als co-productie.
Direct vanaf de start pakte Hiltje goed op wat onze bedoeling was, ze deed suggesties voor taal en kleurstelling en dacht actief mee over de indeling van de site. Daarbij kenmerkt ze zich door een mix van enerzijds eigenzinnigheid en anderzijds meegaandheid en voegen naar de ideeën van de ‘klant’. Het resultaat is er naar en heeft geleid tot veel positieve reacties.
Er zijn heel veel publicaties verschenen over Seo en er is veel te vinden op internet. Zelf vind ik het boekje Schrijven voor SEO in 60 minuten van Rutger Steenbergen een aanrader als je met SEO begint. Het is te bestellen bij Bol.com.
Wil je weten waar je nog meer aan moet denken bij het bouwen van een website, kijk dan op: