SEO-trends Groningen
De belangrijkste SEO trends op dit moment
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om klanten naar online platforms te trekken. Je moet het natuurlijk wel op de juiste manier toepassen. SEO verandert continue en het is een enorme uitdaging om bij te blijven. Ondanks dat het tijd en moeite kost, loont SEO, want ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde vermeldingen. In dit overzicht richten we ons op de meest relevante en actuele trends op het gebied van SEO.
1. Artificial Intelligence speelt een belangrijke rol
Artificial Intelligence (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met content. Het RankBrain-algoritme werd enkele jaren geleden geïntroduceerd en speelt een belangrijke rol bij het rangschikken van websites in de zoekmachines. Google gebruikt RankBrain en dat is een zelflerend systeem of algoritme dat zij gebruikt om zoekopdrachten te interpreteren en mogelijke zoekresultaten te rangschikken. Hoe meer beschikbare gegevens, hoe beter de antwoorden van RankBrain zullen zijn.
De grote vraag is natuurlijk hoe je SEO optimaliseert voor Artificial Intelligence. Daar is geen duidelijk antwoord op, aangezien Google daarover geen details deelt. Specialisten zeggen dat de gebruikerservaring een belangrijke factor hoe hoog je scoort in de zoekmachine. Hierbij moet je denken aan de CTR van de SERP’s. Dit is de pagina met zoekresultaten die een zoekmachine zoals Google toont wanneer een gebruiker zoekt op bepaalde keywords en Time on Page. Je moet gebruikers dus overtuigen om vanuit de resultaten door te klikken naar je website en aldaar proberen te trekken met goede content zodat ze lang op de website blijven.
2. Voice Search krijgt steeds meer invloed
Door de opkomst van Google Assistant en Apple’s Siri krijgt Voice Search steeds meer invloed op de zoekresultaten en daarmee op SEO. De technologie is de laatste jaren in snel tempo beter geworden en daardoor ook populairder. Dat is ook terug te zien in het aantal huishoudens dat beschikt over een slimme speaker die Voice Search ondersteunt, de verwachting is dat ruim de helft van het aantal huishoudens in 2022 daarover de beschikking heeft.
Overweeg om je zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen ook in het dagelijks leven gebruiken. Iemand kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht uitvoeren door te zeggen: “Wat is de langste rivier ter wereld?” Een artikel met een identieke lange zin of zin reageert beter op die gesproken zoekopdracht dan een artikel met alleen het afgekorte zoekwoord ‘langste rivier ter wereld’. Dat komt omdat mensen eerder geneigd zijn hun gedachten helemaal uit te spreken, maar meer afkorten tijdens het typen.
3. Mobielvriendelijkheid is van groot belang
In 2019 heeft Google mobile-first uitgerold. Voordat de hele wereld in lock-down ging, liet Google weten dat alle websites vanaf september 2020 mobile-first geïndexeerd zouden worden. Door de pandemie is deze deadline verschoven naar maart 2021. Je website moet dus geoptimaliseerd worden voor mobiele interacties, bijvoorbeeld scrollen en swipen. Hoe mobielvriendelijker je website is, hoe groter de kans dat de website hoog scoort in de zoekmachines.
Je kunt met de Mobile Friendly tool van Google kijken of je website geschikt is voor mobiele apparaten. Daarnaast kun je met Google Search Console kijken hoe je website presteert op mobiele apparaten. Deze tools laten ook de optimalisatiemogelijkheden zien, zodat je gericht verbeteringen kunt doorvoeren.
4. Featured Snippets worden steeds vaker getoond
Soms, als je iets zoekt in Google, zie je een uitgelicht fragment boven de daadwerkelijke resultaten. Dat is een featured snippet. Dit is meestal een alinea of een lijst met opsommingstekens, soms zelfs met afbeeldingen, die proberen de zoekopdracht te beantwoorden. Deze featured snippets zijn niet alleen nuttig voor de zoekers, maar zijn ook gunstig voor websites. Zoekers krijgen snel antwoord op een vraag en een website wordt helemaal bovenaan getoond, als positie 0 boven de nummer 1.
Hoe je featured snippets kunt verkrijgen is niet helemaal duidelijk, want het zijn de algoritmebots van Google die het werk doen. Marketeers en SEO-experts raden aan om een specifieke vraag te beantwoorden. Je kunt de kans wel vergroten door een handleiding en content van het type “vragen en antwoorden” te maken, uiteraard op basis van zoektermen.
5. Kwalitatieve content volgens het EAT-principe
Vroeger ging SEO vooral over het stuffen van zoveel mogelijk zoekwoorden in een stukje content. Er wordt nu meer nadruk gelegd op kwaliteit dan op kwantiteit. Er zijn bijvoorbeeld richtlijnen om overmatig gebruik van zoekwoorden en duplicate content te voorkomen. Als je je niet aan de richtlijnen houdt dan kan dat worden afgestraft door middel van een penalty waardoor je uit de resultaten verdwijnt.
Google benadrukt dat de kwaliteit van de content cruciaal is voor een goede ranking. Google verwijst naar het EAT-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. EAT is een principe van Google en de afkorting staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit principe is bedacht om de meest informatieve en relevante content bovenaan de zoekresultaten te krijgen, terwijl vage of spam websites naar beneden worden gedirigeerd. Als je het EAT-principe niet serieus neemt, dan kan dit ten koste gaan van je ranking (op langere termijn).
6. Lange content helpt SERP’s te verbeteren
Recente onderzoeken tonen aan dat artikelen met meer dan 3.000 woorden ongeveer drie keer zoveel verkeer genereren. Lange content wordt ook vier keer zoveel gedeeld en ontvangt meer links. Bovendien zorgt lange content ervoor dat websites ook bij meer zoekopdrachten, bijvoorbeeld ook op long tail of langere zoekopdrachten wordt gevonden. Je kunt je dus op lange content richten om een hogere posities in de zoekresultaten te verkrijgen. Er is wel een kanttekening: de content moet van hoge kwaliteit zijn, bijvoorbeeld volgens het eerder besproken EAT-principe, zodat bezoekers geholpen worden.
7. Een effectieve SEO-strategie moet video bevatten
Het is je misschien wel opgevallen: steeds meer content bevat ter ondersteuning video’s. Als je nog geen video content maakt, dan is dit het moment om ermee aan de slag te gaan. Nog niet overtuigd? YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Bovendien is YouTube van Google, dus de zoekmachine zal je video’s erg leuk vinden.
Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe kun je die video’s optimaliseren? Als je bijvoorbeeld een YouTube-kanaal hebt, zorg er dan voor dat je de naam en beschrijving van het kanaal optimaliseert. In de beschrijving kun je zoekwoorden verwerken, maar je moet ook laten zien waar je kanaal over gaat. Je kunt op diezelfde wijze video’s optimaliseren en in de beschrijving bijvoorbeeld een link opnemen naar je website.
8. Investeer in semantische zoekwoorden
Vroeger concentreerden SEO-specialisten zich vooral op primaire zoekwoorden. Minder belangrijke zoekwoorden, zoals secundaire woorden, kregen weinig aandacht, maar zijn minstens zo belangrijk. Daarnaast worden ook semantische zoekwoorden in de toekomst steeds belangrijker. Google kijkt niet alleen meer naar woordreeksen. Het analyseert de context van een zoekopdracht en probeert de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen, wat betekent dat hoe meer relevante informatie wordt verstrekt – via logisch gerelateerde primaire en secundaire zoekwoorden – hoe beter.
Om de semantische zoekopdracht echt aan te pakken, maak je content die is ontworpen om een vraag te beantwoorden die je doelgroep zou kunnen stellen. Je kunt content optimaliseren door je bijvoorbeeld op clusters van een onderwerp te richten in plaats van op specifieke zoekwoorden. Hou in het achterhoofd dat je voor je doelgroep schrijft en niet voor de robots van Google, dus vermijd keyword stuffing.
9. Lokale zoekresultaten zullen een grotere rol spelen in SEO-strategieën
Wanneer je aan het internet denkt, dan denk je vaak aan het landelijke of zelfs wereldwijde karakter daarvan. Het is echter een feit dat de meeste mensen zoekmachines gebruiken om lokaal te zoeken, bijvoorbeeld naar producten en diensten binnen een straal van 10km. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een restaurant in de buurt en niet naar eentje die aan de andere kant van de wereld zit. Lokale SEO is belangrijk en het is voortdurend in ontwikkeling. De ontwikkeling is gedeeltelijk te wijten aan de opkomst van zoekopdrachten zonder klikken.
Bij een zoekopdracht zonder klikken wordt de vraag van de gebruiker beantwoord via de SERP zelf. Hij klikt dus niet op een van de resultaten. Een reden voor de toename van zoekopdrachten zonder klikken is de toename van het aantal featured snippets dat getoond wordt. Veel zoekopdrachten zonder klikken zijn lokale zoekopdrachten die de resultaten op de SERP weergeven in wat een ‘lokaal pakket’ wordt genoemd. Als je bijvoorbeeld naar een restaurant in de buurt zoekt, dan zal er een kaart worden getoond met daarop de verschillende restaurants in de buurt.
Hoe krijg je je bedrijf in dat lokale pakket? Begin met het maken van een Google Mijn Bedrijf-pagina en vul alle gegevens, zoals je adresgegevens en website.
Het hebben van een sterk backlink-profiel is ook belangrijk. Je kunt ter inspiratie nagaan welke soorten backlinks je lokale concurrenten krijgen en je daarop richten.
10. Meten is weten met gratis tools van Google
Google Search Console en Google Analytics zijn gratis tools van Google. Met deze tools kun je de off-page en on-page statistieken van je website in de gaten houden. Je kunt gegevens analyseren, evalueren en indien nodig bijsturen.
Google Analytics is de tool waarmee wordt gemeten wat er op je website gebeurt. Je kunt bijvoorbeeld zien: de bezoekersaantallen, waar zij vandaan komen, hoe men navigeert op de website en welke pagina’s het meeste worden bezocht. Deze informatie is bijvoorbeeld van belang om te bekijken waar bezoekers afhaken.
Google Search console is de tool waarmee wordt gemeten hoe je presteert in de zoekmachine van Google, hoe vaak je terugkomt in de resultaten en hoeveel mensen daarvan ook doorklikken naar je website. Search console is een must als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, hierin kun je precies zien hoe bepaalde zoektermen scoren en op welke positie je wordt geplaatst op een specifieke zoekterm.
Met deze tools kun je zien wat je gebruikers doen op je website en waarop ze zoeken voorafgaand aan een bezoek op je website. Je kunt zien waar eventuele knelpunten zich bevinden en deze dus gericht oplossen.
Heb je hulp nodig?
Als je een mooie website hebt, maar nauwelijks bezoekers genereert, dan is het tijd om aan de slag te gaan met SEO of zoekmachineoptimalisatie. Wil je beter gevonden worden via de zoekmachines, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan help ik je graag op weg, bijvoorbeeld door een SEO-training of door het volledig uit handen te nemen. Heb je interesse? Neem dan contact met mij op!
Dit blog is geschreven door Jeroen van Promoboer