Verborgen boodschap van het logo

door | 10 mrt 2019

Verborgen boodschap van het logo

De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap van het logo van een bedrijf of organisatie? Bij veel logo’s is dat niet direct te zien. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan zie je de verborgen boodschap. Over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt, dan vergeet je de boodschap niet snel meer. Hieronder een aantal verborgen boodschappen van logo’s.

Verborgen wielrenner en de gele trui

Wist je dat het logo van de Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters “R” en “U”. Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement wordt gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement loopt in de zomer.

logo tour de France- verborgen boodschap

Verborgen beer van Bern

Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong heeft.

toblerone - verborgen boodschap

Kernwaarden die symbool staan voor succes

Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zie je dat de verborgen boodschap van het logo een combinatie is van vier symbolen. De eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, de tweede een locatiepictogram om plaats te vertegenwoordigen, de derde een hart om liefde te vertegenwoordigen en de laatste letter A van Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.

Kernwaarden die symbool staan voor succes

Producten verwerkt in het beeldmerk

Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.

unilever - verborgen boodschap

Van A tot Z voor een glimlach

Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De verborgen boodschap van het logo is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er op gaat letten. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘A’ tot ‘Z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.

logo-Van A tot Z voor een glimlach

De pijl die die de richting van de koers aangeeft

Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en ‘x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het symboliseert snelheid, vooruitgang en precisie, wat toepasselijk is voor FedEx.

logo-De pijl die die de richting van de koers aangeeft

 

De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo sluit aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan.

De verborgen boodschap van het oude logo zie je als je goed kijkt naar de witte ruimte tussen de letter ‘F’ en de rode strepen in het logo, dan zie je nummer 1. De rode strepen van het logo zijn bedoeld als een grafische weergave van de snelheid die wordt behaald door Formule 1-wagens.

logo-Start/finish en de beruchte eerste bocht van GP

Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis

Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar ken je ook de verborgen boodschap van het logo? Het logo van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia biedt is: “Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), die tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert.” De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project weer: de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.

logo-Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis

De bergen die iedere atleet moet overwinnen

Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar altijd zijn de drie strepen gebleven. Deze symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de uitdagingen van een atleet die hij in de loop der jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van zijn/haar kunnen.

logo-De bergen die iedere atleet moet overwinnen

Het vastpinnen van interesses

Pinterest is een sociaal netwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De P staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord “pin” en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen een cruciale rol spelen in de identiteit van het merk, heeft het Pinterestlogo een speld verborgen in de letter “p”.

verborgen boodschap in het logo van Pinterest

Het mannetje met de koptelefoon

We noemen Apple hier. Apple is sinds enkele jaren eigenaar van het bekende koptelefoonmerk Beats (van Dr. Dre). De meeste mensen denken bij het logo van Beats aan een B met een rondje er om heen. Maar de cirkel is meer dan dat. Het stelt een hoofd voor met een koptelefoon op.

logo-Het mannetje met de koptelefoon

Thuisbasis voor je verzameling foto’s

Picasa was een gratis service en programma van Google waarmee foto’s bewerkt en gedeeld konden worden. Inmiddels is Picasa overgegaan in Google Photos. Het kleurrijke logo van Picasa leek op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, de bedoelde betekenis is ”huis”. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto’s. Casa betekent in het Spaans ”huis”en “pic” staat voor foto.

logo-Thuisbasis voor je verzameling foto’s

Scherpe mesjes om indruk te wekken

Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een typografisch logo. Maar er zit ook een verborgen boodschap in. Die is verstopt en moeilijk te achterhalen. Het G en i zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat de mesjes goed scherp zijn. Met onderstaande hints zie je het waarschijnlijk wel.

logo-Scherpe mesjes om indruk te wekken

Twee personen schudden elkaar de hand

Dacht je dat het logo van Hyundai gewoon een H is? Dan heb je het fout! De verborgen boodschap van het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool. Het symboliseert een tevreden koopovereenkomst tussen klant en bedrijf. Tegelijkertijd laat het bedrijf zien dat het dichtbij de consument staat.

logo-Twee personen schudden elkaar de hand

Het analoge en digitale signaal komen samen

Het merk Vaio van Sony bestaat niet meer, maar het oude logo is een geweldig voorbeeld van een logo met een verborgen boodschap. De boodschap was zó verborgen, dat het voor veel mensen niet te doen was om erachter te komen. Het logo integreert de ideeën van analoge en digitale technologie in één logo, waarbij de V en A gebruikt zijn om een analoge golf te vertegenwoordigen en de I en O om binaire getallen uit de digitale wereld weer te geven.

logo-Het analoge en digitale signaal komen samen

Magnetische golven en de Golden Gate

Cisco is een groot Amerikaans bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in netwerkapparatuur. In de verborgen boodschap van het logo stellen de streepjes van Cisco magnetische golven voor en die komen overeen met de steunpilaren van de Golden Gate brug. De naam Cisco is natuurlijk afgeleid van de plaats waar het bedrijf ooit is opgericht.

logo-Magnetische golven en de Golden Gate

Het samenbrengen van familie en vrienden

Tostitos heeft goed nagedacht over de positionering van het chipsmerk. Als je goed naar het logo kijkt dan kan je concluderen dat de letters “T” twee mensen voorstellen. De mensen houden samen een tortilla chip vast en staan klaar om hem in het bord met salsasaus te dopen die door de letter “I” wordt gevormd. Wat het bedrijf communiceert? Het idee om vrienden en familie samen te brengen met de tortilla chips als gezellig middelpunt.

logo-Het samenbrengen van familie en vrienden

Mis je nog een verborgen boodschap?

Dit waren de meest beroemde logo’s met een verborgen boodschap. Mis je nog een beroemd logo met een verborgen boodschap? Ik ben benieuwd om te horen.

Met dank aan: Jeroen van der Zwet van JM Promotions

Samengevat: Een logo heeft een unieke – soms verborgen betekenis – en bepaalt in hoge mate de uitstraling op verschillende media, zoals bijvoorbeeld op een website. Elementen van het logo kun je als vormgever laten terugkomen, waardoor je website een eigen, authentieke uitstraling krijgt. Wil je weten wat er nog meer bij komt kijken als je een website laat maken, kijk dan op: https://jei-communicatie.nl/website-laten-maken-groningen/