Help! Website gehackt

door | 18 feb 2021

Een verhaal uit de praktijk

Vorige week belde een klant in paniek dat de inhoud van zijn website volledig was geblokkeerd en hoe wij konden helpen.

Voor de klant was het wel even schrikken. Zijn website zag er ineens heel anders uit en tekst kon niet meer worden bewerkt. De informatie die in de voettekst stond, was weg en stond op zwart. Gelukkig kunnen wij in dit soort situaties goed helpen.

Want wat was er mis? Het  bleek dat er een hack zat in de GDPR-plugin. Die hebben we meteen uitgezet, het probleem getackeld en de website weer netjes hersteld. Dit kostte ons een kwartier. Waarom vertel ik dit?

Technisch deel website

Ten eerste is het voor de klant niet te doen om uit te zoeken waar een storing precies vandaan komt. Het is zijn vak niet. Ten tweede is het technische deel van een website iets waar veel ZZP’ers of starters, geen rekening mee houden. Ze kijken vaak naar de kosten van het ontwerp van een website en naar de domeinnaam. Begrijpelijk, want wat zichtbaar is, is het design en de naam. Dat ís ook belangrijk. Maar de achterkant – het technische deel, het onderhoud – is minstens net zo belangrijk.

Onderhoud  website is  noodzaak

Door geen onderhoud te doen, gaat een website vroeg of laat stuk en hoe langer je wacht met onderhoud, hoe verder de website versloft. Vergelijk dat maar eens met de auto waar je in rijdt en die je geen beurten geeft. Op een bepaald moment sluipen er allerlei mankementen in en stopt de auto er vanzelf mee. Bij een website is er ook nog eens de kans op hacken. Onderhoud van een website moet, is noodzaak.  

Ons advies is: Zodra je een website laat maken, vraag dan meteen naar de kosten van onderhoud. Je website is immers je bedrijf, daar genereer je inkomsten mee, daarom moet een website werken! Wil je meer weten wat wij doen bij onderhoud en wat het kost of wil je een vrijblijvende check-up?


Wil je gratis TIPS over websites?
Ontvang de CHECKLIST 😎
gratis e-book