E-E-A-T met SEO
E-E-A-T met SEO
Snoep verstandig
E-E-A-T met SEO
Als je als coach/therapeut met je website blijvend wilt snoepen van hogere rankings in Google, dan kun je het beste E-E-A-T inzetten.
E-E-A-T is onderdeel van SEO en is de richtlijn van Google (dec. 2022) waarbij alles draait om kwalitatieve content. Door het principe van E-E-A-T toe te passen op je website, zorg je ervoor dat de autoriteit van je website stijgt en het aantal bezoekers van je website gaat groeien. Met de principes van E-E-A-T leg je het fundament voor online succes.
Hieronder meer uitleg hoe je deze principes als coach/therapeut integreert op je website en wat het je oplevert. Maar lees eerst over E-A-T.
E-E-A-T is een update van E-A-T
Bij E-E-A-T met SEO telt de Ervaring
Google heeft de richtlijn voor E-A-T uitgebreid met een extra E: die staat voor Experience – ervaring – hierover later meer, nu eerst waar staan de letters E-A-T voor als het gaat om jouw coach website?
0. Experience
1. Expertise
2. Authoritativeness
3. Trustworthiness
De vraag is wat je doet als coach: Je helpt bij welzijn, persoonlijke groei en verandering. Daarbij zijn je expertise en reputatie essentieel. Wil je meer bezoekers op je website, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je website ook betrouwbaar (lees: veilig is). De extra E gaat over ervaring (Experience). Welk gevoel/welke ervaring heeft de bezoeker op je website?
Ik hoor je zeggen: mijn website is al helemaal tiptop en ik heb genoeg cliënten. Stop dan met lezen en ga door op de ingeslagen weg. Zo niet, lees dan verder.
Mijn opmerking is: Ook al is je website grafisch gezien een plaatje, dan nog ben je er niet, dán begint het echte werk op je website.
Het gaat erom dat je op de website uitstraalt dat jij dé coach bent voor de oplossing van het probleem van de cliënt. Daarbij gaat het om expertise, autoriteit en vertrouwen. En overall: experience.
Maar hoe integreer je dit op je website? Lees ten eerste wat Google bedoelt met Expertise.
1. Expertise
Wees inhoudelijk
De kracht van jou als coach of therapeut is kennis en ervaring. Maar hoe deel je dit overtuigend? De basis van je website zou inhoudelijk moeten zijn.
Dit doe je door aan je website toe te voegen: je professionaliteit in de vorm van een cv, certificaten, lid van een beroepsgroep, artikelen, blogberichten, video’s en podcasts. Alle inhoud op je website moet ook nog eens gemakkelijk om te lezen/te begrijpen zijn.
De informatie moet inzicht geven in de problemen van je cliënt. Je verwijst in de teksten/video’s/podcasts naar bronnen én eigen deskundigheid.
Tip: maak je zelf niet gek door nu direct zelf blogberichten, video’s en podcasts te gaan maken. Als je website online is, zou je bijvoorbeeld een eerste stap kunnen zetten, door te starten met een blog gekoppeld aan social media. Een stap verder is het maken van video’s en podcasts. Ook kun je dit werk uitbesteden😉
Hieronder lees je over het tweede aspect van E-A-T: gezag van je website, oftewel: Autoriteit.
2. Authoritativeness
Versterk je autoriteit
Het opbouwen van autoriteit gaat niet over wat je zegt, maar vooral over wie je bent en wat cliënten over jou zeggen. Zorg ervoor dat bezoekers op je website niet alleen je professionele achtergrond en alle content kunnen bekijken, maar dat er reviews van van klanten/cliënten staan en er praktijkverhalen zijn te lezen.
Gebruik reviews en cases uit de praktijk om nieuwe cliënten jouw autoriteit te laten zien. En ten derde: Is je website betrouwbaar? Lees verder over Trust.
3. Trust
Win het vertrouwen
Trustworthiness is het fundament in elke relatie, in bedrijven en privé, ook op je website. Mensen moeten zich veilig weten. Dat heeft op een website alles te maken met techniek (vraag de websitebouwer). Een duidelijk voorbeeld hiervan is de afrekenpagina op een webshop, een veiligheidsscertificaat (https) en een verklaring op de website dat je veilig omgaat met de gegevens van je bezoeker.
Belangrijk is ook: Zorg ervoor dat je contactgegevens duidelijk zijn, zodat bezoekers weten dat jij als persoon achter de website zit. Dus naam, adres praktijk, tel. nr. e-mailadres, KvK.
En tot slot: Experience.
Experience
Ervaring, ervaring, ervaring – overall
- Waar kijkt Google naar?
- Toont de content van je website aan dat dat deze gebaseerd is op ervaring met jou als coach?
- Is de ervaring uit de eerste hand? Is de diverse content origineel en nuttig?
Die informatie kun je in verschillende vormen van content delen op je website: in artikelen, blogs, video’s, podcast, cases, reviews et cetera. Het is belangrijk dat je laat zien dat je relevante ervaring hebt met het onderwerp.
Tot slot
Snoep verstandig, E-E-A-T met SEO
-
- Nu je begrijpt waarom E-E-A-T zo belangrijk is, is het tijd om met deze principes aan de gang te gaan.
- Zorg ervoor dat je je website regelmatig bijwerkt met relevante en waardevolle content.
- Optimaliseer je website met SEO voor zoekmachines, zodat potentiële cliënten jou gemakkelijk kunnen vinden.
- Investeer in het verzamelen van reviews en cases uit de praktijk.
Door de principes van E-E-A-T op je website, leg je het fundament voor online succes en positioneer je jezelf als autoriteit.
Overtuigend, effectief, met blijvend impact. En dat leidt tot meer bezoekers!
Wil jij ook gaan snoepen met E-E-A-T?, kijk ook op SEO Groningen, en voor hulp bij het opzetten van jouw coach-website, bezoek Jei Communicatie.